salam, hari ni sifa nak ckp pasal penurunan bilangan pelajar sains sebab hal ini menjadi kebimbangan kerajaan kita.
Sejak tahun
2007, pelajar jurusan sains menurun dgn begitu ketara.
Sepatutnya
jumlah pelajar sains adalah 60% dan selebihnya adalah pelajar aliran seni.
Kenapa ye?
Hurmm...
Menurut
profesor dr. Husin wagiran, pelajar ingin rasa beb as dari belenggu aliran
sains yg sukar dan menganggap aliran sastera mempunyai lebih banyak peluang
dalam kejayaan akademik.
Urm, betul
ke?
Ok, if ambil
aliran sains, subjek yg akan dipelajari antaranya fizik, biology, chemistry dan
add maths.
Korg igt
aliran sastera ni lg mudah ke? Macam tu?
Rasa mcm
sama je.. agaknye org yg rase mcm tu rase susah cz paper sbjek sains ade 3 kot?
Ala,
bilangan paper je yg lebih, tp perkara utama tu, kena blaja jugak.
Bkn korg
aliran sastera x kena belajar kan?
Tp yela,
prof pun ckp, aliran sastera ni, mudah nak dpt keputusan cemerlang berbanding
aliran sains. Tp tu la cabaran utk pelajar sains kan? N sebab susah la, aliran
sains diaggap aliran berprestij di seluruh dunia.
Susah atau
senang, bergantung pd individu tu sendiri. Kalau org tu awal2 kata subjek tu
susah, jd susah la bnd tu. Yg penting niat n minat nak blaja tu. Sains ada dlm
setiap aspek kehidupan. So, korg mesti ada terfikir jugak sumber, bahan2, mcm
mana terbentuk n lain2 pd alam sekeliling korg kan. See, maknenye korg ade
minat dlm sains, kecualilah korg x pernah nak amek tahu pun ape yg ade kt alam
ni. Jgn la terpengaruh dgn org sekeliling yg ckp aliran sains ni susah la nak
blaja, asyik pening lah, susah nak lulus or dpt A or else.
Penurunan
pelajar sains memperlahankan sasaran Pelan Hala Tuju Modal Insan dan Teknologi
2020 yg mensasarkan jumlah pelajar aliran sains 60%, ttp ia merosot dgn hanya
37% pelajar dlm bidang sains dan matematik manakala hanya 29% bg aliran sains
tulen.
Profesor
sendiri mengakui subjek sains adalah sukar dan membosankan serta menjadi milik
orang pandai, namun jika org pandai tu sendiri x minat, mesti ada sebabnya.
Menurut
beliau lagi, sains rumit krn menekankan konsep pemahaman yg memerlukan lebih
banyak analisis, ttp kebanyakan pelajar lebih suka menghafal.
Masalah lain
pula, bila ada pelajar yg hanya minat sains, tp x minat matematik, ada jugak yg
sebaliknya. Tu pun salah satu punca penurunan jumlah pelajar sains.
Melalui
kajian, ramai pelajar lebih berminat menjadiahli perniagaan, usahawan, petani,
kontraktor, bidang perkhidmatan dan bidang hospitaliti yg menjanjikan
pendapatan lumayan yg mengatasi pendapatan bidang profesional. Tp mungkin kita semua x sedar yg Malaysia
memerlukan sekurang-kurangnya 500, 000 tenga kerja dlm aliran sains dan
teknologi menjelang 2020 utk capai status negara maju berpendapatan tinggi. If
jumlah pelajar sains semakin merosot, makin sukar la kita nak capai status
negara maju n pendapatan negara kita pun x kan tinggi tanpa tenaga kerja dlm
bidang ni.
So, rasenye
if korg nak tolong negara korg Malaysia ni cepat capai status negara maju, yg
ambil aliran sains dkt sekolah, teruskanlah di peringkat seterusnya. N if korg
nak kerajaan menyediakan lebih banyak kemudahan n mcm2, tlg lah tingkatkan pendapatan
negara dgn meyahut cabaran belajar aliran sains yg dikatakan susah sgt. Korg yg
form3 terutamanya, tahun dpn nak pilih aliran, if mmg minat n rasa mampu,
teruskan lah. X payah nak percaya ckp org lain yg kata susah.
Btw, tu
pendapat je.. apa pun, semua terpulang kat diri sendiri.
Sekian.
Sumber :
HARIAN METRO, 27 Februari 2012.
No comments:
Post a Comment